U bent hier: Home » Schoolteam » Instapklas

Instapklas

Hey iedereen,

Ik ben juf Winnie en ben de juf van de peuterklas. Ik ben mama van Nour en Noya. Als juf én mama weet ik maar al te goed hoe bezorgd een ouder kan zijn over deze kleine bengeltjes. Ik zal dan ook al het mogelijke doen om jouw kapoen zich goed te laten voelen in de klas.

Wij werken in onze klas met thema’s (naar school, sint, kerst, carnaval, ziek zijn, ...) . Hier werken we 1 à 2 weken aan.
Jules is onze klaspop en speelt dagelijks met ons mee in de klas! Hij beleeft vele avonturen uit het dagelijkse leven van onze peuters die voor hen daarom zo herkenbaar zijn. Jules wordt hun beste vriend het hele jaar door!
Ik hou enorm van zingen en dansen! Jules kent vele liedjes en ook de oude liedjes "van onze tijd" zullen er niet aan ontbreken. Daarvoor is Kapitein Winokio echt geweldig!! Meezingen met de Kapitein brengt de sfeer er echt goed in!
Verder ben ik erg gedreven achter mijn naaimachine. Hier laat ik mijn creativiteit de vrije loop en kom ik tot rust.

Wat vind ik belangrijk ?
Zoals ik al gezegd heb is het voor onze allerkleinsten heel belangrijk om aan het welbevinden te denken. Dat uw kleuter zich goed in zijn vel voelt en dat hij/zij graag naar school komt is niet alleen voor de peuter leuk, maar ook voor de ouders een grote geruststelling.
Verder ga ik met uw kleuter heel veel experimenteren! De kleinsten hebben erg veel nood om hun zintuigen volop te laten werken en niet alleen te kijken, maar ook overal aan te komen, te ruiken, ....
Met lijm en verf spelen, met auto’s door de verf rijden, met scheerschuim spelen, met handen en voeten schilderen,… alles moet kunnen. Ook gaan de speelhoeken in de klas vaak verrijkt worden in het thema. Vb. zandbak, maïsbak, boerderijhoek, ….
Leren is niet heel de tijd aan tafeltjes zitten en werken, je leert het meeste door te spelen, te ervaren te doen. Puzzelen (inzicht, ruimte… ), bouwen, poppenkamer (emoties verwerken, …), ... .
Ik moedig de kleuters zoveel mogelijk aan om zelfstandig te zijn: drinkbus / koekendoos / fruitdoos zelf in boekentas steken, opruimen, broek zelf naar beneden doen en optrekken bij toiletbezoek, zelf jas aan- en uitdoen en jas aan de kapstok hangen. Oefenen op deze zelfstandigheid is dagdagelijkse kost.
Hoe ziet onze dag eruit?
08.10 - 08.25: Ontvangst in de zaal
-> fruit of koek en drank in de juiste kom leggen, jas en boekentas aan de kapstok, eventueel briefjes of geld aan de juf geven, nog even op de bank zitten tot het tijd is
08.25 - 08.45: Onthaal in de klas
-> eerst even met z'n allen naar het toilet, vertellen: de kleuters mogen vertellen over wat ze willen, juf vertelt, Jules vertelt, aanwezigheden noteren (we zeggen ‘kiekeboe’ tegen de juf en hangen onze foto op), welkomstliedje zingen, Jules aankleden, we zetten onze "weerbril" op om naar buiten te kijken en vertellen wat voor weer we zien, de daglijn bespreken (kort overlopen hoe de voormiddag eruit ziet, dit geeft de peuters een houvast)
08.45 - 09.00: Gezamenlijke activiteit rond het thema (meestal een taalactiviteit, kan ook iets anders)
-> verhaaltje met prenten of boek (eventueel van Jules), versje/liedje verwerven of spelen met een versje/liedje, vertellen over prentjes, dingen waarnemen en beschrijven, erover vertellen, wiskundige initiatie (kennismaken met begrippen meer/minder, veel/weinig, hoog/laag,…), ritme verwerven (spelen met instrumenten), opvoedend spel aanleren, regels bespreken, waarnemingsspel, kringspel in de zaal, dans in de zaal, …
09.00 - 09.45: Spel in de hoekjes
Eerst legt de juf het aanbod uit aan de werktafel, daarna spelen in de hoekjes! De hoekjes worden zoveel mogelijk aangepast aan het thema. Sommige kleuters kunnen al iets langer in hun hoekje blijven dan de andere(n), sommige kleuters fladderen van hier naar daar (gaan op ontdekking!). Toch proberen we om, naarmate het schooljaar vordert, de kleuters langer in een hoekje te laten spelen (concentratie verlengen), zodat ze hun spel kunnen uitspelen, en alles heel goed kunnen ontdekken. Van het werk aan de werktafel wordt wel verwacht dat ze het afmaken!
HOEKJES!
* ‘werken’= creatieve activiteit aan de ‘werktafel: schilderen, vingerverven, scheuren, knippen, kleven, werken met klei, iets klaarmaken, … dit gebeurt hier allemaal!
- > voor de peuters: technieken aanleren, maar het allerbelangrijkste ... experimenteren!!
Niets moet, maar iedereen wordt wel aangespoord om alles mee te doen!
* spelen in de poppenhoek
* spelen op de automat
* de knuffelhoek (kunnen hier met Jules knuffelen)
* de boekenhoek
* de zandtafel
* spelen met grote blokken op de mat
* spelen met klein constructiemateriaal
* spelen met plasticine
* opvoedende spelletjes (memorie, domino, bonte ballonnen, …)

Afspraken ivm onze hoekjes: In het begin fladderen de peuters nog van hier naar daar, wat volledig normaal is. Naarmate het schooljaar verder vordert gaan er meer regeltjes komen voor het spelen in de hoeken. We gaan dan proberen een hoekje bewuster te kiezen. Vooral van de peuters die al van september naar school komen wordt dan al wat meer verwacht. Want na elke vakantie komen er nieuwe peutertjes bij en is het weer even wennen en opnieuw even alles duidelijk maken.
We spelen met het speelgoed op de tafels, wat er op de grond valt rapen we op, we spelen niet op of onder tafel! Stoeltjes moeten na het opruimen onder tafel gezet worden. We rapen ook het speelgoed op dat onder de kasten gevallen is! Zo leren we ook zorg dragen voor het speelgoed van de klas.
09.45 - 10.05: Toiletbezoek, knabbeltijd, jassen aan (we stimuleren om zoveel mogelijk zelf te doen!)
10.05 - 10.25: Speeltijd (bij mooi weer langer buiten, crea wordt ook buiten gedaan!)
10.25 - 11.15: Spelen in de hoekjes
11.15 - 11.25: OPRUIMEN!
11.25 - 11.45: Gezamenlijke activiteit (verhaaltje, liedje of versje, klein spelletje, ...)
11.45 - 12.00: Toiletbezoek, jassen aan, snoeten poetsen, briefjes meegeven, werkjes uitdelen?, … naar huis!
NAMIDDAG: Momenteel gaan de peuters die in de namiddag terugkomen naar juf Cindy. Ikzelf ga dan extra ondersteunen in de andere klassen. Naarmate er meer kleuters in de namiddag terugkomen naar school, ziet onze namiddag er als volgt uit:
13.15 - 13.30: Ontvangst op de speelplaats
-> fruit of koek en drank in de juiste kom leggen, op de speelplaats spelen tot de juf belt, dan op de bank zitten
13.30 - 13.45: Onthaal in de klas (zie voormiddag! Wordt wel wat ingekort, want de namiddag is zeer kort!))
14.00 - 14.15: Gezamenlijke activiteit
14.15 - 14.35: Spel in de hoekjes
14.35 - 14.45: Opruimen
14.45 - 15.00: Knabbeltijd
15.00 - 15.15: Speeltijd
15.15 - 15.25:  Snoeten poetsen, briefjes, boekentassen, werkjes uitdelen, naar huis!

Op dinsdag- en donderdagvoormiddag turnen de kleinste kapoenen met meester Jeroen.

Hip Hip Hip HOERA !!!
Als je peuter jarig is krijgt hij een dag op voorhand een verjaardagstas mee naar huis. Hier mag je kleuter zijn lievelings- verhaaltje, Cd en/of speelgoedje insteken. 
De dag zelf vieren we feest, we zingen liedjes en de jarige mag de kaarsjes van de verjaardagstaart uitblazen! 

Bespreek op voorhand wel even met de juf wanneer de verjaardag gevierd wordt.

Praktische afspraken:
- Liefst alles tekenen met de naam (doosjes, drinkbussen, jassen, ...)
- Fruitdag is op maandag en woensdag. Fruit liefst geschild en gesneden in potje steken met naam erop.
- Zowel in voormiddag als namiddag eten we iets. Doosjes mogen niet mee naar de speelplaats. Uw peuter krijgt voldoende tijd om te eten en te drinken in de klas. Wat niet op is gaat terug in het doosje en in boekentas. Zo ziet u zelf wat je peuter gegeten heeft die dag. We eten eerst ons fruit op dan pas de koek.
- Verjaardagstas dag voor uw kleuter jarig is krijgt hij de koffer mee naar huis, dag nadien zeker terug meebrengen.
 

Tot slot:
Als u mij nodig heeft mag u mij altijd aanspreken in de school. Ik sta altijd open voor een gesprekje! Past het niet op dat moment, dan maken we een afspraak op een moment dat het voor ons beide beter past.
Is er een probleem, hebt u een vraag of een bedenking? Wacht niet te lang, want met een leuke babbel kunnen we veel oplossen!

Groetjes,
Juf Winnie